Évtizedeken át titokban őrzött műkincsek kerülnek most a nyilvánosság elé, és kalapács alá fognak kerülni.


Régóta várt, páratlan minőségű műtárgyak özöne várja a gyűjtőket a hétfőn kezdődő tengerentúli aukciós eseményen. New Yorkban a kalapács alá kerülő tételek alsó becsértéke 1,7 milliárd dollárt (560 milliárd forintot) képvisel, ami kiemelkedő értéket jelent. Az optimistább szakértők még merészebbek, hiszen 2,3 milliárdos forgalmat jósolnak, és úgy vélik, hogy a tételenkénti átlagár akár az egymillió dollárt is elérheti. Ezzel szemben hazánkban egy sikeres aukció teljes bevétele alig haladja meg ezt az összeget.

Három szűk esztendőt követően most alaposan felkészültek az árverőházak, nyilvánvalóan mélyen a zsebükbe nyúltak, hogy megszerezzék a kivételes, piaci ritkaságokat tartalmazó gyűjtemények értékesítési jogát. Igazán figyelemre méltó kollekció utoljára 2022-ben került a piacra, amikor a Microsoft társalapítója, Paul Allen hagyatékát 1,5 milliárd dollárért értékesítette a Christie's.

Most ismét előkerültek évtizedekig őrzött kincsek a ládafiából, de az óvatosságot jelzi, hogy kevesebb a wet paint, azaz a kockázatosabb, "frissen festett" ultrakortárs, inkább a bevált blue-chip kategória felé hajlottak az anyag válogatásakor.

A kínálatban körülbelül harminc tétel értéke meghaladja a tízmillió dollárt, ám a vásárlók hajlandóságát jelenleg egyfajta bizonytalanság árnyékolja be. A piacon lebeg a kérdés, hogy mennyire van felkészülve a vásárlói közönség egy ilyen mértékű befektetésre.

Leonard Lauder gyűjteménye kétségkívül az egyik legnagyobb kihívást jelentő mérce lesz a művészeti piacon. Az amerikai kozmetikai mogul és filantróp, aki idén nyáron 92 éves korában távozott az élők sorából, örökösei azonnal akcióba lendültek, és 24 festményt kínálnak eladásra. A gyűjteményben három Klimt-mű, Elisabeth Lederer portréja, valamint két tájkép is szerepel, melyek eddig soha nem jelentek meg aukciós piacon. Szakértők becslése szerint a művek összértéke elérheti a 300 millió dollárt. Különösen a közel egész alakos portré iránti érdeklődés ígéretes, hiszen annak ára várhatóan legalább 150 millió dollárra rúg, ami nem tűnik eltúlzottnak a művészet kedvelői körében.

Leonard testvére Ronald Lauder privát ügylet keretében 135 millió dollárért szerezte meg Adèle Bloch-Bauer (1907) portréját 2006-ban, míg 2017-ben egy másik változat 150 millióért fordult meg a piacon. További mintegy 100 milliót remélnek az "apróságokért", összesen 52 tételért, köztük Henri Matisse, Edvard Munch, Agnes Martin vásznakért, amelyek értékesítését a Sotheby's-re bízták.

Az egyik legnagyobb szenzációt jelentette Cindy és Jay Pritzker 50 év alatt felhalmozott kincseinek aukciója, amely legalább 120 millió dollárra becsült értékkel bír, és a Sotheby's-nél került a nyilvánosság elé. Jay Pritzker, aki a Hyatt Hotel-lánc megalapítójaként vált ismertté, feleségével, Cindyvel együtt a híres Pritzker-díj létrehozásával is hozzájárult az építészeti világ fejlődéséhez. Jay 1999-ben hunyt el, míg Cindy 101 évet élt, és idén márciusban távozott az élők sorából. Gyűjteményük ékköve Vincent van Gogh „Romans parisiens (Les Livres jaunes - Sárga könyvek)” (1887), amely a művész egyik legkiemelkedőbb és legérdekesebb alkotása, és amely 1888-ban a debütáló kiállítására is kiválasztásra került. Ez a festmény évtizedekig a Pritzkerek könyvtárszobájának falát díszítette. A gyűjteményben emellett olyan neves művészek munkái is megtalálhatók, mint Matisse, Gauguin, Max Beckmann és Ernst Ludwig Kirchner, valamint évszázadok során felhalmozott kincsek, mint egy ritka Tang-dinasztiabeli mázas ló, egy 15. századi Petrus Roselli által készített portolán térkép, és egy késő középkori Tournai faliszőnyeg, amelyek mind a Pritzker házaspár szenvedélyének tükrei. Az újabb kori művek között pedig Le Corbusier, Georges Braque, Fernando Botero és Alexander Calder alkotásai is eladásra kerültek.

Új központját avatja fel a Sotheby's

Talán jelképes is, hogy a Sotheby's a Lauder- és a Pritzker-kollekció árverezésével avatja fel új központját New York-ban. A nevezetes brutalista épület, a Breuer Building évtizedekig a Whitney Museum otthona volt, Lauder pedig az intézmény egyik legnagyobb támogatója, míg az épületet a Sotheby's céljaira átalakító Jacques Herzog és Pierre de Meuron építészpáros 2001-ben elnyerte a Pritzker-díjat.

A házavatást még egy "hazatérő" válogatással ünnepli a Sotheby's: Dorothy és Roy Lichtenstein gyűjteményéből 40 emblematikus mű, szobor, rajz, festmény, kollázs, a Pop art művészet alapítójának újrafelfedezett öröksége kerül árverésre. Roy Lichtenstein műveit már vendégül látta a Breuer Building, 1981-ben a Whitney Museum of American Art rendezésében egy jelentős, később a világot beutazó retrospektiv kiállításon.

A Weis család pedig a Christie's-t választotta. A Weis Markets elhunyt tulajdonosainak gyerekei 80 festményt, köztük Mark Rothko, Pablo Picasso, Henri Matisse alkotásait dobják piacra, 180 millió dolláros értékről van szó. A New York Times értesülése szerint a Christie's tulajdonosa nem bízta véletlenre a megbízást, François Pinault 200 millió dolláros előleggel győzte meg az örökösöket. A Weis-család gyűjteményéből ezidáig nem sok került a nyilvánosság elé, Robert F. Weis, a Weis Markets üzletlánc hajdani elnöke és felesége, Patricia G. Ross közel hét évtizeden át inkább Pennsylvania-i otthonában tartotta szerzeményeit.

Robert 2015-ben hunyt el, tavaly Patricia, három gyerekük pedig most döntött úgy, eladja a 80 tételes kollekciót mintegy 180 millió dolláros bevétel reményében. A nagyágyuk között Rothko No. 31 (Yellow Stripe) című művét 50 millió dollárra tartják, Picasso La lecture (Marie-Thérèse) 40 millió dollárt érhet, és 20-30 milliós becsléssel indul egy Matisse, egy Braque és egy Mondrian alkotás is.

Elaine Wynn örökségéből körülbelül tizenkét műalkotás kerül kalapács alá a Christie's aukciós háznál. A 75 millió dolláros gyűjteményben kiemelkedik egy Lucian Freud és egy Richard Diebenkorn, melyek várható ára 15-25 millió dollár körül alakul. Az idén tavasszal elhunyt amerikai milliárdos üzletasszony nem csupán műgyűjtőként, hanem filantrópként és oktatási reformerként is meghatározó szereplője volt a társadalomnak. A Christie’s szavai szerint a Las Vegas királynőjeként emlegetett hölgyet a csillogás, báj és nagyvonalúság jellemzi, hiszen nem a szerencsejáték világában vált híressé, hanem kulturális hozzájárulásaival és intézmények bőkezű támogatásával. 2013-ban tette nevét emlékezetessé, amikor 142,4 millió dollárért megvásárolta Francis Bacon 1969-es ikonikus triptichonját, a Three Studies of Lucian Freudot, ezzel akkor világrekordot állítva fel. A New York-i aukciós események során Harry F. Guggenheim gyűjteményéből is felbukkannak különleges darabok. Az 1929 óta működő Harry F. Guggenheim Alapítvány javára a Sotheby's árverésén eladásra kerül Alberto Giacometti Buste (Tête tranchante) című bronzszobra, Franz Marc Das Lange Gelbe Pferd (Sárga ló) festménye és Paul Gauguin La Femme noire (Fekete asszony) című kerámiája. Ezek a műtárgyak mintegy 70 évig rejtőzködtek Harry Frank Guggenheim gyűjteményében, és most végre nyilvános aukción is bemutatkoznak.

Egy Magritte-mű a zászlóshajója a Bucksbaum-gyűjteménynek, amelyet ugyancsak a Sotheby's kalapálhat el. Matthew Bucksbaum és felesége Carolyn, pénzüket óriás bevásárlóközpontok tulajdonosaként szerezték és Magritte mellett Dalí, Dubuffet, Klee és Miró műveket mondhattak magukénak. A férfi 2013-ban, míg az asszony tavaly, 95 éves korában halt meg. Életükben milliókkal támogatták az Aspen Music Festivalt, a University of Chicago Medical Schoolt, 25 millió dollárt adtak az Art Institute of Chicagónak kiemelten fotózáshoz kapcsolódó projektekre.

Bill és Dorothy Fisher gyűjteményéből is kerül a New York-i aukciókra. A Christie's a Fisher Governor Foundation-tól kapott megbízást Paul Signac, Camille Pissarro, Eugène Boudin, Pierre Bonnard, Alfred Sisley és Henri Matisse vásznainak eladására. A bevételt a megbízók az Iowa-beli Marshalltown kulturális életének támogatására szánják. Az 1880-ban Bill nagyapja által alapított, különböző iparágakban használt szabályozószelepeket gyártó Fisher Governor Company 1969-óta Fisher Controls néven működik, a céget 1992-ben felvásárolta az Emerson Electric.

Egy kiemelkedő, 20 millió dollárt érő Fernand Léger-mű színesíti Arnold és Joan Saltzman gyűjteményének sztárdarabját, amelyből a Christie's 70 különböző tételt fog árverezni. Az aukciós kalapács alá kerülnek Picasso, Munch, Matisse és Henry Moore művei is, mindez a közel 60 év alatt összegyűjtött értékes kollekció részeként. Arnold Saltzman, aki orosz bevándorló szülők gyermekeként látta meg a napvilágot, sikeres üzletember és diplomata volt, akinek munkásságát három amerikai elnök is elismerte. Diplomáciai pályafutását Csehszlovákiában, a Szovjetunióban, Ausztriában, valamint Közép- és Dél-Afrikában is folytatta. A Léger-művet Arnold Saltzman 1980-ban vásárolta meg a neves műgyűjtőtől, történész Douglas Coopertől, aki 1930-ban Párizsban szerezte be a festményt.

A Moore-bronz, a Reclining Woman: Elbow (1981), valóban kivételes minőségű, azonban érdekes módon Saltzmanék története sem mindennapi. Arnold többször is Londonba látogatott a szobrászhoz, aki kezdetben nem volt hajlandó eladni az alkotásait, mondván, hogy azok egy alapítvány tulajdonát képezik. Azonban egy váratlan fordulat következett be: kiderült, hogy Moore-nak van egy különös vonzalma egy bizonyos dinnyefajtához. A következő találkozóra Arnold nem érkezett üres kézzel; az Izraelből hozott gyümölcs nagy hatással volt a művészre. Így az alapítvány végül megtalálta a módját, hogy Saltzman megszerezhessen egy régóta áhított műalkotást.

Humor és emberség jellemzi Amerika egyik legjelentősebb háború utáni-, és kortárs gyűjteményét, amelyet a 2019-ben elhunyt Stefan Edlis és felesége, Gael Neeson hozott össze mintegy négy évtized alatt. Edlis a náci megszálláskor menekült el Bécsből 1941-ben. 1965-ben alapította meg az Apollo Plastic-ot, ma is működő műanyageszközöket gyártó vállalatot, és akkortájt kizárólag plasztikból készült műtárgyakat gyűjtött. Később azután Mondrian, Lichtenstein, Jeff Koons, Richter, Cattelan alkotásaival is gyarapodott a gyűjtemény. A házaspár szinte példátlan nagyvonalúsággal 40, összesen mintegy 400 millió dollárt érő festményt adományozott az Art Institute of Chicagónak. A Christie's rendezvényére kerülő anyag toptételei között Andy Warhol, Christopher Wool, Richard Prince, Ed Ruscha, George Condo, Diego Giacometti alkotásait kell említeni, míg Maurizio Cattelan (Him) alkotása nem került eladósorba, ugyan az árverés előtt kiállították New York-ban, ám a hírek szerint privát kívánják értékesíteni.

Ha már Cattelanról van szó, érdemes megemlíteni, hogy nemrégiben napvilágot látott, ki is volt a titokzatos felajánló az aranyvécé aukciós beadójának személyében. Az exkluzív műalkotás mögött Steve Cohen áll, aki nem csupán a New York-i Mets baseballcsapatának milliárdos tulajdonosa, hanem egy neves műgyűjtő is. Cohen a Point72 nevű eszközkezelő cég alapító elnökeként ismert, és a Forbes becslése szerint a vagyona eléri a 23 milliárd dollárt. Feleségével, Alexandrával együtt a világ egyik legimpozánsabb műtárgygyűjteményét birtokolják, amelyet 2000 óta egymilliárd dollár értékben gyarapítottak. Gyűjteményükben olyan mesterek munkái találhatók, mint Willem de Kooning, Andy Warhol, Pablo Picasso, Jasper Johns, Jeff Koons, Jackson Pollock és Damien Hirst. Cohen rendszeres résztvevője az aukcióknak, és nem riad vissza a nagyobb kiadásoktól sem: 2015-ben például rekordáron, 141,3 millió dollárért vásárolta meg Alberto Giacometti L'Homme au doigt (1947) című szobrát.

A vécé "America" néven vált híressé a tételek között, és hogy a potenciális vevők képzeletét ne kelljen túlságosan megfeszíteni, a 100 kilós aranyremeket a Sotheby's legújabb központjában, a látogatók által is megtekinthető Breuer Building fürdőszobájába helyezték el az árverés előtt. Érdekesség, hogy a tárgyra ki is írták: "out of order".

Related posts