A GVH sötét mintázatok használata miatt indított vizsgálatot a Ryanair ellen.


A hatóságok gyanúja szerint a légitársaság több területen is jogszerűtlen kereskedelmi eljárásokat alkalmazhatott.

A Ryanair ellen versenyfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután gyanú merült fel arra vonatkozóan, hogy az ír diszkont légitársaság a repülőjegyek online értékesítése során tisztességtelen kereskedelmi praktikákat alkalmaz. A hatóság szerint a légitársaság valószínűleg megtéveszti a vásárlókat, és pszichológiai nyomásgyakorlás révén, úgynevezett "sötét mintázatok" használatával irányítja őket a drágább szolgáltatási lehetőségek felé.

A hatóság észlelte, hogy a Ryanair magyar nyelvű weboldalán az online repülőjegy-vásárlási folyamat során több szempontból is félrevezető és elavult tájékoztatást nyújt a fogyasztóknak. Gyanújuk szerint a társaság a retúrjegyek vásárlásakor, valamint több utas egyidejű foglalása esetén nem világosan tájékoztat arról, hogy a viteldíj-csomagok és bizonyos választható szolgáltatások díjait külön-külön, az oda- és visszaútra, valamint minden egyes utas számára egyenként kell megfizetni. Ennek következtében a cég tisztességtelen gyakorlatot alkalmazott a különböző csomagopciók árazásának bemutatásában:

A Ryanair valószínűleg tévedett, amikor a következő szolgáltatásokat hirdette meg:

A hatóság álláspontja szerint a légitársaság ezzel olyan döntések meghozatalára ösztönözhette a vásárlókat, amelyekre egyébként nem lenne hajlandóak.

A Ryanair jegyvásárlási folyamatának elemzése során felmerült, hogy a légitársaság pszichológiai nyomást gyakorol a vásárlókra, ami torzíthatja a döntéseiket. Ezt a hatást különböző figyelemfelkeltő színek, vizuális elemek és útmutató feliratok alkalmazásával éri el, melyek azt sugallják, hogy a Regular viteldíj és annak extra szolgáltatásai kedvezőbbek a Basic lehetőséghez képest. Azonban a hatóságok tapasztalatai alapján, ha a vásárlók a Basic viteldíjhoz külön-külön, manuálisan adják hozzá azokat a többletszolgáltatásokat, amelyeket a Regular csomag tartalmaz, akkor a végső összeg alacsonyabb lehet.

A GVH problémát fedezett fel abban is, hogy a cég a Biztonsági Fast Track elnevezésű szolgáltatást manipulatív gyakorlatokkal - felugró ablakokkal, sürgető üzenetekkel - reklámozta.

A hatóság hangsúlyozta, hogy a versenyfelügyeleti eljárás megkezdése nem jelenti automatikusan azt, hogy a vállalkozás jogsértést követett el.

Related posts