Repülőgép-késések: Az EU segíthet a légitársaságoknak a súlyos kártérítések elkerülésében

Csütörtökön Brüsszelben találkoznak az EU közlekedési miniszterei, hogy megvitatják az uniós utasjogokra vonatkozó szabályozás szigorítását. Ez a lépés jelentős hatással bírhat az utasok kártérítési lehetőségeire. A tervezett intézkedések értelmében a késések miatti kártérítések csökkenthetők, és csak hosszabb várakozási idő után lennének érvényesek – számol be róla az Euractiv.
Jelenleg a légiutasok háromórás késés esetén jogosultak kártérítésre, azonban az EU soros elnökségét betöltő Lengyelország javaslata alapján ez az időkorlát megemelkedne:
A kompromisszumos javaslat értelmében pénzbeni kártérítésre számíthatnak az utasok, ha a rövid távú járatok esetében hatórás késést tapasztalnak, míg a hosszú távú járatoknál a négyórás késés után lenne jogosult kártérítésre. A különösen rövid utak továbbra is a háromórás késési szabályt követnék.
A lengyel kormány véleménye szerint az emelt határértékek arra ösztönözik a légitársaságokat, hogy késés esetén inkább a járatok elindítását válasszák a teljes törlés helyett, mivel ez számukra gazdaságosabb megoldás. Egy uniós diplomata ezt azzal indokolta, hogy "az utasok többsége sokkal inkább hajlandó elviselni egy késést, mintsem hogy lemondjanak a járatáról, még ha közben kártérítést is kap."
A módosítások célja tehát, hogy minimalizálják a járattörléseket, valamint csökkentsék a kompenzációs kifizetések vonzerejét.
A javaslat azonban nem kapott egyetemes támogatást: Németország és Spanyolország határozottan ellene van, és ragaszkodik a jelenlegi háromórás szabályhoz. Ezzel egyetértenek a fogyasztóvédelmi szervezetek is, például a BEUC, akik arra figyelmeztetnek, hogy a módosítás aránytalanul csökkentené az utasok jogait.
Ezzel ellentétben Olaszország, valamint azok az országok, ahol a fapados légitársaságok jelentős szerepet játszanak, mint például Írország, a kompenzációs küszöb emelésének támogatói.
A vitának pénzügyi következményei is lehetnek az utasok számára. Jelenleg a kártérítés maximuma akár 600 euró is lehet, de a lengyel kompromisszum legmagasabb összege már csak 500 euró lenne. Németország ehelyett egységes, 300 eurós kártérítési díjat javasolna. Mindez komoly változást jelentene egy olyan időszakban, amikor a repülési statisztikák szerint 2024-ben csak a járatok 65%-a érkezett pontosan, és a késések aránya akár hatszorosára is nőhet 2035-re.
Az Európai Unióban jelenleg a légi utasok jogait a 2004/261/EK rendelet szabályozza, amely meghatározza a kártérítés és segítségnyújtás feltételeit járattörlés, beszállás megtagadása vagy jelentős késés esetén. A rendelet értelmében az utasok jogosultak kártérítésre, ha a járatuk több mint három órás késéssel érkezik meg a végső célállomásra, feltéve, hogy a késés nem rendkívüli körülmények miatt történt.
A kártérítés mértéke a repülés távolságától függően változik:
Elengedhetetlen hangsúlyozni, hogy kártérítés nem igényelhető, ha a késés rendkívüli helyzetek, mint például kedvezőtlen időjárási viszonyok, politikai zűrzavarok vagy biztonsági fenyegetések következménye. Ugyanakkor a légitársaság felelőssége, hogy bizonyítékokkal alátámassza, miszerint a késés valóban ezeknek a körülményeknek volt köszönhető.