Fedezd fel Budapest új színét: kipróbáltuk a város első állandó útvonal nélküli buszjáratát, ahol nincs kötött menetrend és megálló!


Számomra teljesen természetes, hogy a színházi előadás végén megünnepeljük a színészeket tapsolással, ha a darab elnyerte a tetszésünket. Már hozzászoktam ahhoz is, hogy a mozifilmek premierjein is tapsolnak az elégedett nézők, és azt is megértem, hogy a magyar emberek szívesen megköszönik a pilótának a biztonságos landolást, még akkor is, ha egy pilóta egyszer megjegyezte: "nem tapsolnának, ha tudnák, hogy a földet érés után is van még hétféle módja annak, hogy bajba kerüljenek." Ráadásul, mivel rendszeresen részt veszek a keddi tüntetéseken, az sem meglepő, hogy a demonstrálók megtapsolják a rendőröket, akik a rendezvényt biztosítják. A magyar nép valóban szeret tapsolni, ez nem vitás. De arra, hogy egyszer csak azért tapsoljanak, mert felszállok egy buszra, valóban nem számítottam.

Pedig ma pont ez történt.

Augusztus 26-án reggel indította útjára a BKK a 274-es jelzésű Csobajbuszt, amely a cinkotai HÉV-állomás és a XVI. kerületi Csobaj-bánya térsége között közlekedik. Önmagában egy új buszjárat nem feltétlen rendelkezik túl nagy hírértékkel, azonban a 274-es jelzésű járat nem egyszerű buszjárat.

Csobaj-bánya térségében az elmúlt években számos ingatlanfejlesztés történt: családi házak, társasházak, épültek, több üzlet, valamint közszolgáltató intézmény, például óvoda is létesült. Ahogy az utcákban sétáltam, gyönyörű házakat és még szebb kerteket láttam, ami viszont különösen feltűnő volt, az a csend, ami az utcákon honolt. Ezt a csendet nem akarták az itt élők elrontani azzal, hogy beengednek a kertes házas övezetbe egy menetrend szerinti buszt, emiatt viszont mindenkinek autóval kellett közlekednie, vagy gyalogolhatott 20-30 percet (attól függően, hol él) a legközelebbi tömegközlekedési eszközig, aminek szintén nem örültek a helyiek.

A BKK ezért Magyarországon még újdonságnak számító fejlesztéssel állt elő, Az úgynevezett rugalmas útvonalú, igényvezérelt közlekedési rendszerrel, amelynek lényege, hogy az utasok előzetes foglalásuk alapján vehetik igénybe az autóbuszt, amely nem előre rögzített útvonalon közlekedik, hanem - az aktuális utazási igényekhez igazodva - adott területen belül rugalmasan érinti a fel- és leszállópontokat.

A rendszer igénybevételével az utasok a csobajbusz.bkk.hu weboldalon legkésőbb fél órával, de akár egy héttel előre is lefoglalhatják utazásaikat. Az online lehetőség mellett, hasonlóan a Telebuszokhoz, telefonon is jelezhetik utazási szándékukat a +36 1 3 255 255-ös számon. Továbbá, a Cinkota HÉV-állomáson, közvetlenül az adott járat indulása előtt, a járművezetőnél is lehetőség van az igény bejelentésére személyesen.

A 274-es járatnak egyetlen fix megállója van, mégpedig a Cinkota HÉV-állomás, de ha itt szállunk fel, akkor egy átlagos buszozási élményben lesz részünk. Az egyetlen eltérés, hogy előre kell jeleznünk a buszsofőrnek, hová szeretnénk lejutni. Én azonban valami különlegesebbre vágytam, ezért a héven utazva megrendeltem a 274-es buszt a Szűcs utcához, hogy eljuttasson a Kerecsen utca és a Hétvezér utca kereszteződéséhez. Miután leszálltam a HÉV-ről, elsétáltam a megállóhoz, pontosabban a felszálló ponthoz, amely, eltérően a szokványos buszmegállóktól, nem rendelkezik kiépített peronnal.

Ez a járat használata valóban szokatlan megközelítést igényel, de úgy döntöttem, hogy helyi lakosként tesztelem a buszt, anélkül hogy a menetrend laza kereteihez kellene igazodnom. Mint már említettem, a járatnak nincs előre meghatározott útvonala, így sem menetidő, sem pedig buszmegállók nem léteznek. A menetrend csupán annyiban érhető tetten, hogy körülbelül fél óránként indul a HÉV megállójából. Ha ezt az alternatívát választom, nem tudom majd megítélni, mennyire pontosan közlekedik a járat.

A rendelésem után kaptam egy 10 perces időkaput - 9.59 és 10.09 -, amikor megérkezhet a buszom. A 274-es pedig pontban 9.59-kor be is futott a táblával megjelölt felvételi pontra. Arra számítottam, hogy teljesen üres buszra lépek fel, előkészítettem a bérletem, és felléptem a city-001 rendszámú, egyéves Mercedes kisbuszra.

A legnagyobb meglepetésemre egy zsúfolt nézőtér, lelkes tapsvihar és két kamera vártak rám.

Az első utas egy különleges kaland kezdetét jelzi, ahol a felfedezés és a tapasztalatok összefonódnak. Minden egyes lépés egy új történetet mesél el, és a világ tele van meglepetésekkel, amelyek csak arra várnak, hogy felfedezzük őket. Minden út során egyedülálló élményeket gyűjtünk, amelyek formálják a jövőnket és gazdagítják a lelkünket. Az első utas tehát nem csupán egy fizikai helyváltoztatás, hanem egy belső utazás is, amely során megismerjük önmagunkat és a minket körülvevő világot.

- büszkén számolt be a BKK munkatársa Ács Anikónak, a XVI. kerület alpolgármesterének és Szatmáry Kristóf országgyűlési képviselőnek.

A BKK munkatársai és politikai képviselők alkotta csapat láthatóan csalódott volt, amikor felfedtem, hogy újságíróként érkeztem. Szomorúan tértek vissza a helyeikre, mintha a helyzet súlya nyomta volna őket. A busz, amely a tesztüzemre emlékeztetett, zsúfolásig megtelt utasokkal, és én Szatmáry Kristóf mellett találtam magam. Amint bekapcsoltuk a klímát, egy ott utazó szerelő megosztotta velünk, hogy korábban akadtak problémák a rendszerrel. De most minden rendben zajlott, a hűvös 274-es buszunkkal gördülékenyen róttuk az utcákat, élvezve az utazást.

Már csak az első (igazi) utas hiányzott. De rá sem kellett sokat várni.

Néhány perccel később az egyik áruház mellett ismét megállt a busz, az ajtó kinyílt, és mindenki nagy örömére felszállt egy kislány az apukájával. Ismét tapsvihar tőrt ki. Én is beszálltam, nem akartam kimaradni.

Az apukát is meglepte a buszon hömpölygő tömeg, de a BKK munkatársai nem tétlenkedtek: azonnal felálltak és készségesen átadták helyüket az igazi utasoknak.

A lányom ezzel a járművel járna iskolába, de úgy döntöttünk, hogy mielőtt tényleg elengednénk, érdemes lenne egy próbaüzemet tartanunk. Így biztosak lehetünk benne, hogy időben, nyolcra odaér.

- magyarázta el az apuka a kíváncsi csapatnak.

A BKK munkatársai azonnal nekiláttak a magyarázkodásnak, hangsúlyozva, hogy alapos tesztelésen esett át a rendszer. Elmondták, hogy még a leghosszabb útvonal választása esetén is kevesebb mint 30 perc szükséges ahhoz, hogy a járat a HÉV-állomástól kiindulva visszaérkezzen a kiindulási pontra.

Képzeld el, milyen jó lenne, ha végre működne a közlekedés ezen a területen! Eddig olyan volt, mint a Bermuda-háromszög: egyetlen busz sem volt hajlandó behajtani ezekbe az utcákba. Ennek következtében a lányomnak minden nap húsz percet kellett gyalogolnia, ami ugyan egészséges, de télen, a hidegben nem éppen a legkellemesebb megoldás.

„Tedd egyedivé a szövegedet!” – szólt az édesapa, aki nemsokára, néhány perc múlva, leszáll a buszról a közeli megállóban.

Ekkor tudatosult bennem, hogy hamarosan megérkezünk az általam megjelölt megállóhoz. Mivel azonban nem ismertem a környéket, és a busz kanyargós útvonalon haladt a kertes házak között, teljesen elvesztem az idő és a helyszín érzékében. Fogalmam sem volt, hol vagyok, és mikor lenne esedékes a leszállásom.

A BKK-nál valóban figyeltek a részletekre, hiszen a 274-es járat megrendelésére szolgáló oldalon egy interaktív térkép is található. Ez nemcsak a busz aktuális helyét mutatja, hanem a járat valós idejű útvonalát is nyomon követhetjük rajta. Így könnyedén láthattam, hogy mindössze egy megálló választ el a Kerecsen utcai megállótól. Érdekesség, hogy ezen a megállón szálltak le a politikusok, hogy köszöntsék a kerületben élő 97 éves nénit születésnapja alkalmából. Néhány perccel később én is leszálltam, így a 274-es járat sikeresen teljesítette küldetését, és én voltam az első utasa, aki célba ért.

A rugalmas útvonalú, igényvezérelt közlekedési rendszer alapvető működése egy innovatív szoftverre épül, amely az érkező foglalások figyelembevételével optimalizálja az útvonalakat. Ennek következtében a járművek nem előre meghatározott útvonalakat követnek, hanem az utasok valós igényeihez igazodnak. Ez a megközelítés nemcsak kényelmesebb utazást biztosít, hanem a környezet védelmét is szolgálja, mivel csökkenti a felesleges üresjáratok által kibocsátott károsanyagokat. Ezen kívül gazdasági előnyei is jelentősek – olvasható a BKK legutóbbi közleményében, amely említi, hogy céljuk a jövőben több budapesti kerületben is hasonló rendszerek bevezetése, amelyek rugalmasan és fenntartható módon elégítik ki az utasok szükségleteit.

Az első rugalmas járat megvalósítása szempontjából kulcsszerepet játszott a XVI. kerület önkormányzata, amely aktívan részt vett a potenciális útvonalak meghatározásában és a felszállópontok kialakításában. E járat létrejötte azonban jelentős mértékben európai uniós támogatásnak köszönhető, a DREAM_PACE (Demand REsponsive trAnsport integrating regional Mobility networks for PAssengers in Central Europe) program keretében. Ennek a kezdeményezésnek az a fő célja, hogy javítsa a periférikus, alacsony népsűrűségű területek közlekedési lehetőségeit, ezzel elősegítve a közösségi közlekedés fejlesztését.

Összességében felejthetetlen élmény volt egy ilyen járat igénybevételének lehetősége, amely valósággal utasbarát, kreatív megoldásokat kínál, és egyben pénztárcabarát is.

Related posts