Újra itt az idő, amikor mások megítélni készülnek Magyarországot – vajon elérkezett a felelősségre vonás pillanata?


A magyar hitelminősítés kilátásai is szóba kerülhetnek október 7-én a Budapest Economic Forum konferencián. Vegye meg a jegyét már most kedvezményesen!

Idén eddig csupán egy hitelminősítői felülvizsgálatra került sor Magyarország vonatkozásában, mely során a Standard & Poor's (S&P) áprilisi döntésével stabilról negatívra módosította a kilátásainkat. Most pedig, a decemberben nyilvánosságra hozott előzetes naptárak szerint, egy héten belül a Moody's és a Fitch is bejelentheti vizsgálatának eredményeit.

Természetesen, íme egy egyedibb megfogalmazás: "Mint ahogy az már megszokott, fontos hangsúlyozni, hogy a naptárba való bejegyzés nem egyenlő a automatikus változtatással. Ilyen helyzetben a vállalatok három különféle lehetőséggel élhetnek:"

Jelenleg a Moody's esetében a magyar hitelminősítés Baa2 szinten áll, azonban a kilátás negatív, amit tavaly novemberben módosítottak stabilról. A Fitch Ratings hasonló besorolását BBB-re állapította meg, de itt a kilátást december elején sikerült stabilra javítani a korábbi negatívról. Az S&P által végrehajtott kilátáscsökkentés, valamint a legutóbbi globális és hazai gazdasági események fényében...

negatív irányú lépések lehetnek indokoltak, ami a Moody's esetében leminősítést, a Fitchnél pedig negatív kilátást jelentene.

Az utóbbi hat hónapban a magyar gazdaság terén sajnos nem sok örömteli fejleményről számolhatunk be, míg a negatív tendenciák sajnos bőségesen jelen vannak:

Tavaly novemberben a Moody's elemzői megjegyezték, hogy az uniós támogatások elvesztése komoly kihatással lehet a gazdasági növekedés és a költségvetési egyensúly várakozásaira. Az elemzésükben hangsúlyozták, hogy a legnagyobb felvevőpiacok, különösen Németország, vártnál gyengébb teljesítménye, valamint a 2026-os parlamenti választások előtt esetlegesen megvalósuló kormányzati költekezések kockázatot jelentenek. Mindezek miatt arra figyelmeztettek, hogy a gyenge növekedés és költségvetési helyzet, az uniós források körüli tartós bizonytalanság, valamint az orosz energiafüggőségből adódó esetleges ellátási zavarok kedvezőtlen következményekhez vezethetnek.

Az uniós források ügyében az elmúlt hat hónapban nem tapasztalhattunk jelentős előrelépést, és egyre inkább valószínű, hogy augusztusig nem születik megállapodás az RRF-források lehívásáról. Ennek következményeként ezek a források véglegesen elveszhetnek Magyarország számára. A kormány a költségvetésben már nyíltan elismerte, hogy a korábbi hiánycélokat valószínűleg túllépik, de az elemzők véleménye szerint még a 4,1%-os deficitcél is túlzottan optimista. A legfrissebb előrejelzés szerint, amelyet a múlt héten tett közzé az Európai Bizottság, 2025-re 4,5%-os, míg a következő évre 4,6%-os hiányra számítanak. Ez azt jelenti, hogy...

A költségvetést jelentős kihívások terhelik, elsősorban a várt növekedés elmaradása és az uniós támogatások hiánya következtében.

A gazdasági növekedés témáját már többször érintettük ebben a cikkben. A kormány hivatalosan továbbra is 2,5%-os GDP-bővüléssel számol az idei évre, amelyet júniusban felülvizsgálnak. Azonban az elemzők többsége most már egy körülbelül 1%-os növekedést prognosztizál, és egyre többen módosítják előrejelzéseiket a hivatalos adat alá. Az Európai Bizottság legfrissebb makrogazdasági előrejelzésében pedig mindössze 0,8%-os növekedést jósol 2025-re.

Ezzel szemben a Moody's tavaly novemberben 1,9%-os gazdasági növekedést jelzett előre 2025-re, míg a Fitch ennél is erősebb, 2,5%-os növekedési ütemet jósolt decemberben. A költségvetés kapcsán utóbbi hitelminősítő 4,2%-os deficitelőrejelzése nagyságrendileg helytálló is lehet, azonban

Nem lenne meglepő, ha a két vállalat válaszlépéseket tenne, hiszen az elmúlt hat hónapban a növekedési kilátásaink drasztikusan, akár a felére vagy harmadára csökkentek.

Természetesen, a szöveget egyedivé tudom tenni. Íme egy alternatív változat: Bár ezt az állapotot átmeneti ingadozásnak is tekinthetnénk, az utóbbi évek tapasztalatai alapján a magyar gazdaság a kormányzati szándékok ellenére továbbra is képtelen a megfelelő beindulásra. E helyzetben jelentős szerepet játszanak az uniós forrásokkal kapcsolatos nézeteltérések is, amelyek az elmúlt fél év során nemhogy közelebb jutottak volna a megoldáshoz, hanem éppen ellenkezőleg, a helyzet még aggasztóbbá vált, hiszen az RRF-források végleges elvesztésének veszélye is fennáll.

Magyarország szerencséje, hogy a most vizsgálódó két hitelminősítőnél még van tér az osztályzat rontására anélkül, hogy az a befektetésre ajánlott besorolásunkat veszélyeztetné. A Moody's és a Fitch esetében is két fokozattal van a fontos határ felett a minősítésünk, vagyis

még egy esetleges leminősítéssel sem kerülnénk komoly bajba.

A helyzet sokkal aggasztóbb a Standard & Poor's esetében, hiszen BBB- osztályzata már egy lépéssel alacsonyabb szintet képvisel. Ráadásul áprilisi óta a kilátások is negatív irányba fordultak, így itt valóban komolyabb aggodalomra ad okot a jövőbeli fejlemények alakulása.

Fenyegető lehet a lehetőség, hogy a termék bóvli kategóriába kerüljön.

Az S&P elemzői legközelebb október 10-én mérlegelik a magyar gazdasági fejleményeket. Ez azt jelenti, hogy kaptunk még fél évet, azonban addigra a várakozások szerint kiderülhet az RRF-források sorsa, amely a jelenlegi forgatókönyvek alapján valószínűleg kedvezőtlenül alakul. Az októberig hátralévő időszakban megérkezik a második negyedéves növekedési adat, valamint részleges információk a harmadik negyedévről is. Továbbá, a költségvetés jelenlegi állapota is fontos tényező lehet az elemzők értékelésében.

Az őszi leminősítés lehetősége komoly aggodalomra ad okot, hiszen ha Magyarország a nem ajánlott kategóriába kerül, az intézményi befektetők egy része kénytelen lenne megszabadulni a magyar eszközöktől. Ez pedig jelentős nyomást gyakorolhat mind a forintra, mind a magyar állampapírok piacára. Egyes befektetési stratégiák alapján a konzervatív befektetők számára akkor válik sürgetővé az eladás, ha a három nagy hitelminősítő közül legalább kettő negatív irányba módosítja az ország minősítését. Azonban nem lenne meglepő, ha már az első negatív lépés is kiváltaná a piaci átpozicionálást, ami további feszültségeket generálhat a befektetési környezetben.

A magyar kormány az utóbbi időszakban leginkább abban bízhatott, hogy a Moody's nem sorolja lejjebb az ország hitelminősítését, hiszen ez újabb időt adhatna számukra a gazdasági helyzet konszolidálására. A három nagy hitelminősítő, köztük a Moody's, a Fitch és az S&P, általában szoros összhangban mozog, így nem gyakori, hogy két fokozatnyi eltérés alakuljon ki közöttük. Ha a Moody's most Baa2 szinten tartja Magyarországot, akkor az S&P esetleges októberi leminősítése már jelentős, két fokozatnyi különbséget hozna. Érdemes megemlíteni, hogy...

Nincs olyan előírás, amely megtiltaná, hogy az egyik minősítő két fokozattal alacsonyabbra értékelje a versenytársát.

Mindhárom vállalat kiemeli, hogy különböző modellek alapján működnek, és az egyes gazdasági tényezőket eltérő mértékben értékelik. Ennek következtében a versenytársak minősítése nem gyakorol hatást rájuk.

Még Európában is találni bőven példákat nagyobb különbségre. Szlovénia például az S&P-nél AA- besorolással rendelkezik, ami három fokozattal jobb, mint a Moody's A3 minősítése. Két lépcsős különbségre van még példa Szerbia vagy Szlovákia esetében is.

Related posts