Milyen izgalmas jövő vár ránk az iskolai felszerelések terén! A laptopok és tabletek egyre inkább a mindennapi tanulás részévé válnak az iskolatáskákban. De mennyibe is kerül mindez? 2025-re egy átlagos általános iskolás diák digitális eszközeinek beszerz


Senki sem maradhat ki a digitalizáció fejlődéséből.

Az iskolakezdés küszöbén számos szülőben felmerül a kérdés, hogy milyen digitális eszközöket érdemes beszerezni gyermekük számára. Dr. Lénárd András Tamás, az ELTE Digitális Pedagógiai Tanszék docense, rámutat, hogy a szakmai vélemények eltérnek abban a tekintetben, hogy hány éves kortól indokolt a digitális eszközök alkalmazása a tanulás során.

Néhány kutatás alapján a harmadik osztálytól érdemes bevezetni a digitális eszközök használatát, de akadnak olyan vélemények is, amelyek teljes mértékben ellenzik ezek alkalmazását 12 éves kor előtt. Ugyanakkor vannak olyanok is, akik azt vallják, hogy megfelelő keretek között már a bölcsődében is lehetőség van digitális eszközök használatára a gyerekek számára.

A szakértő a harmadik osztályt javasolja, mivel ekkor kerül be az órarendbe a digitális kultúra tantárgy, amikor már tanulnak róla a gyerekek.

A digitális eszközök iskolai alkalmazásáról Magdolna, egy kétgyermekes édesanya, osztotta meg tapasztalatait. Elmondása szerint az alsós osztályban nem volt szükség arra, hogy külön okoseszközt vásároljanak a fiának a tanulás elősegítésére.

"Alkalomszerűen előfordulhat, hogy 1-1 meghallgatni való anyagot ajánlanak, de ezt egy szülői eszközzel meg lehet oldani. Kivétel ez alól természetesen egy olyan időszak, ahol otthoni tanulást rendelnek el (pl.Covid). Felsős osztályokban már többször használnak házi feladathoz eszközöket, pl. nyelvtanuláshoz vagy kutatómunkához, kiselőadásokhoz. Ebben az időszakban már kimondottan javasolt, ha a gyermeknek van megfelelő tartalmi korlátozásokkal ellátott eszköze, hogy a mindennapi életben kialakuljon egy olyan használati rutin, amely feladat esetén már magabiztos gépkezelést eredményez."

Az édesanya véleménye szerint az általános iskolában, ahová a gyermeke jár, tilos a saját eszközök használata. Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a felsőbb évfolyamokban a legtöbb diák már rendelkezik valamilyen kütyüvel.

Ha már elhatároztuk, hogy a gyereknek beszerzünk egy digitális tanulási eszközt, fontos, hogy alaposan átgondoljuk a lehetőségeinket. Több szempontot is érdemes figyelembe venni, hogy olyan termékbe fektessünk, ami valóban segíti a kisiskolás fejlődését és hatékonyan támogatja a tanulási folyamatait.

Lénárd András Tamás véleménye szerint, noha az okostelefonok számos funkcióval bírnak, amelyek elvileg kielégíthetik egy gyermek igényeit, nem biztos, hogy ez az ideális megoldás. Ennek több indoka is van. Az egyik legfontosabb, hogy a mobiltelefonok kijelzője viszonylag kicsi, ami megnehezíti a gyerekek számára a finommotorikai készségek, amelyek ebben a fejlődési szakaszban még nem teljesen kiforrottak, precíz használatát. Ezen túlmenően, a szakértő figyelmeztet arra, hogy a telefonok által kínált szórakozási és kommunikációs lehetőségek könnyen elvonhatják a diákok figyelmét a tanulási feladatoktól. Emellett fontos megjegyezni, hogy 2024-től az iskolákban a mobiltelefonok használata tilos lesz.

A szakértő véleménye szerint a kisiskolások számára ideális választás lehet egy notebook vagy tablet, mivel ezeket a készülékeket főként tartalomfogyasztásra, kreatív tevékenységekre és a kommunikációra használják. Érdekes módon, ezekhez a feladatokhoz egy alacsonyabb teljesítményű gép is elegendő lehet.

Az oktató hangsúlyozta, hogy a leglényegesebb szempont az, hogy olyan eszközt válasszunk, amely nemcsak strapabíró, hanem könnyen kezelhető is a gyerekek számára. Varju Gergő, a notebook.hu termékmenedzsere, azt ajánlja, hogy vegyük figyelembe a gyermek életkorát, a tervezett felhasználást (mint például tanulás, szórakozás, videók nézése stb.), a hordozhatóságot, a tanárok elvárásait, és a szülői felügyelet lehetőségét is. Ezen tényezők figyelembevételével biztosíthatjuk, hogy a választott eszköz valóban megfeleljen a gyerek igényeinek.

Egy belépő kategóriás notebookért (telepített operációs rendszerrel) minimum 159 900 forintot kell fizetni a notebook.hu-nál. A középkategóriás gépek közül a HP egyik eszközét ajánlja a diákoknak Varju Gergő, ami már jóval drágább, 269 900 forint, de kompaktabb darab. Ha úgy döntenénk, hogy 2 az 1-ben eszközt vásárolunk, akkor 300 ezer forint feletti árral kell kalkulálni. Náluk 329 990 forinttól indulnak ebben a kategóriában az árak.

A szakértő megfigyelései alapján az iskolakezdés előtti időszakban jelentős emelkedés tapasztalható a gyerekeknek szánt termékek eladásában. Ennek hátterében az a tendencia áll, hogy a szülők szívesen összekapcsolják az ajándékozást a tanuláshoz szükséges eszközök beszerzésével, így készülve fel a tanév kezdetére.

A 150 ezer forintos kiadás jelentős, főleg, ha az iskolakezdéshez szükséges általános eszközök árak is hozzáadjuk, hiszen 2024-ben ez közel 100 ezer forintra jött ki. Mi történik azokkal a gyerekekkel, akiknek nem tud, vagy nem szeretne a családja elektronikus eszközt venni?

A magyar törvények szerint a diákok nem szenvedhetnek hátrányt a digitalizációba való belépésnél azért, mert anyagilag nem engedhetik meg a vásárlást a szülők. Dr. Lénárd szerint ebben az esetben az intézményeknek kell gondoskodniuk az eszközökről, hogy a tanuló képes legyen elvégezni a digitális kultúra tantárgyat, elérni az elektronikus tananyagokat és digitálisan alkotni abban az esetben is, ha nincs saját eszköze.

"Korábban széles körben elterjedt nézet volt, hogy 'nincs szükség külön tanulásra, hiszen a mai fiatalok már eleve birtokolják ezeket a tudásokat'. Ez a hozzáállás azonban kockázatos, hiszen éppen azokat zárjuk ki, akik nem rendelkeznek ezekkel a készségekkel, mert nem volt alkalmuk elsajátítani őket" - hangsúlyozta.

A kormány 2022-ben indította el a "Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára" című kezdeményezést, amely célja, hogy a digitális eszközök elérhetőségét javítsa az oktatásban. A projekt keretében a 5. osztálytól egészen a 12. évfolyamig notebookokat biztosítanak a diákok és tanárok számára. A tervek szerint 2025 végéig összesen 565-579 ezer laptop kiosztását tervezik, és évről évre egyre több évfolyam számára nyílik meg a lehetőség a készülékek igénylésére. A notebookokhoz való hozzáféréshez a szülőknek kell regisztrálniuk a KRÉTA-rendszeren keresztül, így biztosítva a gyerekek digitális tanulási lehetőségeit.

Tavaly januárban a diákok számára átlagosan nettó 180 ezer forint értékű laptopokat osztottak ki. A Klebelsberg Központ az Asus, Dell, Lenovo és HP márkák termékeiből válogatott, amelyekhez 3 éves garancia társul. Ezek az eszközök általában nem a legmagasabb teljesítménnyel rendelkeznek, viszont kiemelkedően tartósak. A projekt, amely az Európai Unió támogatásával valósult meg, keretében a laptopok a magyar állam tulajdonát képezik, így a diákok csupán kölcsönbe kapják őket, és csak a tanulmányi időszakuk végéig használhatják a gépeket.

Dr. Lénárd tapasztalatai szerint Magyarország nincs lemaradva Nyugat-Európához képest.

Azt hiszem, hogy a technológiai területen nem vagyunk valóban lemaradva. Személy szerint nem abban látom a jövőt, hogy újabb eszközöket adjunk a gyerekek kezébe. Van egy meglepő jelenség: Magyarországon a gyerekek több mint fele, még a legmodernebb körülmények között is, digitális analfabétának számít. Ez nem azt jelenti, hogy ne tudnának használni bizonyos eszközöket – egy-két dologban kifejezetten ügyesek –, de a digitális világ lehetőségeit nem képesek igazán kihasználni, és problémák hatékony megoldására sem alkalmasak.

Az egyetemi oktató véleménye szerint a jövőben a tanítási módszerek fejlesztésére kellene nagyobb hangsúlyt fektetni, ahelyett, hogy további pénzeket fordítanánk a diákok személyes eszközeire. Úgy gondolja, hogy a magyar iskolák digitalizálása még mindig sok lehetőséget rejt magában; például olyan modern technológiákkal kellene őket felszerelni, amelyeket a diákok nem vásárolnak meg saját maguk. Javaslatai között szerepelhetne robotika- és STEM laborok kialakítása az iskolákban, illetve a 3D-s nyomtatás oktatása is, ami jelentősen gazdagítaná a tanulási élményt.

Egyébként találunk Magyarországon már most is high-tech digitális tantermeket. Jelenleg 6 helyszínen ismerkedhetnek meg a gyerekek modern eszközök használatával. Többek között interaktív panel, lézervágó, 3D nyomtató, illetve robotok, szoftverek és laptopok is várják a diákokat.

Related posts