Jobb láb a gázpedálon, kezek a magasban - Ünnepélyesen megnyitottuk a ZalaZone oválpályáját!


Nincs időm azon gondolkodni, hogy inkább fotót készítsek vagy videót rögzítsek, hiszen 250 km/h sebességgel a 950 méter hosszú egyenes szakasz gyorsan eltűnik. Miközben a zoommal játszadozom, a tesztpilótánk máris megkezdi a lassítást, hogy a 47 fokos dőlésű kanyarban 170-re fékezve, elengedett kormánnyal meséljen a centrifugális erő, az Audi RS4 Avant, és Európa legújabb oválpályájának izgalmas interakcióiról. Utána a RS6 Avant GT volánja mögé ültettek...

Ma már nem újdonság, hogy a következő évtizedek várhatóan legkeresettebb tesztpályája Zalaegerszeg közelében épül. A nagyszabású akcióról nyugodtan beszélhetünk múltidőben, ugyanis a nagysebességű ovállal az utolsó fő pályamodul is elkészült. Az AVL ZalaZone így már összesen 12 különböző elemmel, köztük valódi építőanyagokból álló okos várossal, egy szintén okos autópályával, különböző meredekségű emelkedőkkel, sokféle rossz minőségű útfelülettel, jégen vezetést szimuláló, illetve mindenféle asszisztens rendszer tesztelésére alkalmas modullal vonzza az autógyártókat.

A hatalmas összegű állami beruházás kétségtelenül hasznos célt szolgál. A 250 hektáros területen megvalósuló létesítmény nem csupán egy újabb projekt, hanem kulcsszerepet játszik az autóiparra épülő hazai gazdaság és a jövő szakembereinek képzésében. Az oválpálya megépítése körülbelül 40 millió eurót emésztett fel, viszont cserébe olyan modern és fejlett tesztközpontot nyújt, amely messze felülmúlja a versenytársak kínálatát. Ez a létesítmény hosszú távon képes vonzani a járműfejlesztés terén tevékenykedő, anyagilag stabil partnereket, így a megtérülésre is érdemes a közeljövőben számítani.

A létesítményben 25 irodahelyiség, 12 kétállásos műhely, valamint egy 400 fős konferenciaterem található. Emellett a területet modern tereptárgyak és műszerek gazdagítják, és rendelkezik egy korszerű 5G hálózattal is. Jelenleg hat darab 22 kW-os AC töltő, valamint egy 150 kW-os és egy 350 kW-os DC töltő áll a járművek rendelkezésére. A szolgáltatások sorát két 100 kWh kapacitású töltőrobot és egy hidrogénkút is gazdagítja. A létesítmény minden keréken guruló járművet fogad, legyen szó motorkerékpárról vagy teherautóról. Különösen izgalmas újdonság a frissen átadott oválpálya, amely kis alapterületen képes kiszolgálni a tartósan nagy sebességet igénylő próbákat, figyelembe véve a stabilitást, fékezést, hűtést, aerodinamikát és a fogyasztást.

A pálya különlegessége, hogy a két 47 fokos dőlésszögű, 350 méter sugarú, 1275 méter hosszú parabolika kanyarban a versenyautók akár 270 km/h sebességet is elérhetnek. Az autók 180 km/h sebességig, ha a megfelelő sávban haladnak, oldalirányú gyorsulás nélkül, kormányt elengedve is képesek megtenni a kanyart. Az egyenes szakaszok, amelyek 950 méter hosszúak, csupán a jármű teljesítményétől függően határozzák meg a maximális sebességet. Érdekes, hogy a pálya építése 2021 szeptemberében indult, és a folyamat során 383 ezer köbméter földet mozgattak meg. A munkálatok során felhasználtak 11 560 köbméter kavicsot, és 34 368 tonna speciális aszfaltot terítettek le a sima és tartós felület érdekében. Emellett 9449 méter szalagkorlátra és 23 kilométernyi festékre is szükség volt a biztonság és a látványosság érdekében. Ezek az adatok jól mutatják a pálya építésének nagyságrendjét és a részletekre való odafigyelést.

A nemzetközi vendégek részvételével tartott ünnepélyes megnyitón én már kicsinosított, végleges állapotában láthattam a világszínvonalú létesítményhez illően profin kivitelezett oválpályát, ami abban is megfelel a nemzetközi előírásoknak, hogy komoly mentő stáb is tartozik hozzá. A szigorú előírások a sofőrök képzettségét is megkövetelik, érthető módon rutinos tesztpilótákra bízták az életünket. A brutális Audikkal két-két körre vittek el, és amit átéltem, nem fogom elfelejteni! A 450 lóerős RS4 Avant hátsó ülésébe is nagy élmény volt belepréselődni, de a lényeg utána jött.

Az aktuális Audi RS6 Avant már régóta a teljesítmény szinonimájává vált, de a most bemutatott limitált GT kiadás egy új szintre emeli a sportos teljesítményt. Ez a különleges változat 660 példányban készült, és a szokásos 600 lóerő helyett 630 lóerőt rejt magában, míg a nyomaték is jelentősen nőtt, 800 Nm-ről 850 Nm-re. A GT kiadás emellett 100 kilogrammal könnyebb karosszériával büszkélkedhet, ami lehetővé teszi, hogy a végsebessége elérje a lélegzetelállító 305 km/h-t – ezzel szemben a Performance verziót 280 km/h-nál korlátozzák. A gyorsulás terén sincs kérdés: a GT kiadás még a legjobbak között is kiemelkedik, hiszen a sima RS6 már így is lenyűgöző, 3,6 másodperces 0-100 km/h időt 3,3 másodpercre csökkenti, ezzel még a Performance verziót is megelőzi, ami egy tizedmásodperccel lassabb. Érdemes megjegyezni, hogy a teszt során három, körülbelül 70 kilogrammos felnőtt társaságában mértük a teljesítményt, ami tovább növelte a kéttonnás üres súlyt.

Pilótánk magabiztosan ült a kormány mögött, és a 4,0 literes, biturbó V8-as motor dübörgésével nem csak a sebességet, hanem a szívverésemet is megemelte. Ahogy a parabolikában a számláló 270-re ugrott, a motor ereje olyan intenzíven szorított a helyemre, hogy a kezeim, melyek a 187 grammos telefonomat tartották, mintha megkövültek volna. Az ijesztő bénultság érzése egy pillanatra megdermesztett, miközben a szélvédőn keresztül a hullámvasútra emlékeztető oválpálya látványa varázslatos módon magával ragadott. Az odabent eltöltött néhány másodperc egyetlen, elnyújtott pillanatként élt tovább bennem.

Az egyenes szakaszban elhagytuk a vánszorgó tempót, és célba vettük a 290-et. A magyar közúthálózat színvilágában halványan felidéző aszfaltcsíkján, ez a sebesség már érezhetően megmozgatta a futóművet, de a hátsó ülésen ülve inkább egy békés utazásnak tűnt ez a szédítő sebesség, mintsem istenkísértésnek. Micsoda mérnöki zsenialitás rejlik ebben a technikában! És mennyi bogár ragadt a szélvédőre! Ez volt a pillanat csúcspontja, ám én mégis annak örülök a legjobban, hogy végre a nemzetközi mérnökcsapatok számára is vonzóvá válik a környék, hiszen itt található a legkorszerűbb tesztpálya.

Related posts