A hamisított, Kínából származó légzsákok felelősek lehettek számos tragikus balesetért – számolt be a Totalcar.
A cikk borítóképe illusztráció. - Forrás: Getty Images
Az autóiparban aggasztó fejlemények körvonalazódnak: felfedték, hogy illegális, hamisított légzsákok juthattak be számos járműbe az Egyesült Államok területén. Az ország közlekedésbiztonsági hatósága, az NHTSA, azonnali nyomozásba kezdett a Kínából származó, életveszélyes légzsákok ügyében.
Már most nyilvánvaló, hogy egy rendkívül súlyos problémáról van szó: eddig legalább nyolc olyan esetet regisztráltak, ahol a hibás légzsákok tragikus következményekkel jártak, beleértve a sofőrök súlyos sérüléseit vagy akár halálát is. A rendelkezésre álló információk szerint eddig hat ember életét vesztette, míg ketten életveszélyes sérüléseket szenvedtek el.
Kiderült, hogy a hamis légzsákok nem a hivatalos gyártóktól kerültek az autókba. Minden érintett esetben közös jellemző, hogy azok az autók, amelyekbe a hamisítványokat beszerelték, korábban már balesetet szenvedtek, és a légzsákjaik cserére szorultak. Mindezek a potenciálisan életveszélyes légzsákok egyetlen forrásból származnak: a Jilin tartományban található Detiannuo Automobile Safety System Co. (röviden DTN) gyártja őket.
A légzsákok felfújásáért felelős berendezésekkel kapcsolatban merült fel az elsődleges probléma. Az NHTSA (Országos Közlekedési Biztonsági Hivatal) elsődleges vizsgálatai arra engednek következtetni, hogy ezek a berendezések illegálisan kerültek az Egyesült Államok területére. Feltételezések szerint számos autószerviz és szerelő külföldről importálja ezeket a DTN típusú légzsák-felfújókat, gyakran anélkül, hogy tudomásuk lenne arról, hogy ezek hamisítványok. A termékek külsőleg nagyon hasonlítanak az eredeti változatokra, de az áruk akár tizede is lehet az autentikus daraboknak.
2023-ban az NHTSA nyomozása során egy 2020-as Chevrolet Malibu esetében megdöbbentő eredményre jutott: a gépjármű légzsákfelfújója felrobbant, ami végzetes következményekkel járt a vezető számára. Érdekesség, hogy az autóban már korábban is cseréltek hasonló alkatrészt. A következő évben, 2024-ben, további négy ilyen incidens került napvilágra, ám a hatóságoknak még nem sikerült kideríteniük a hibás alkatrészek eredetét. Az esetek vizsgálata során az elsődleges nehézséget az okozta, hogy a veszélyes komponensek forrásának azonosítása nem volt egyszerű feladat.
2025-ben egy 2017-es és egy 2019 Hyundai Sonata, illetve egy 2020-as Chevrolet Malibu sofőrje halt meg a hibás alkatrész miatt. Minden esetben bizonyítottan kiderült, hogy a DTN-től származó berendezés okozta a bajt. A DTN a közelmúltban közleményben jelezte, hogy nem kereskedik az Egyesült Államokkal, ráadásul a termékeik tiltottak az országban.



