Az észt külügyminisztérium szerint Oroszország egy olajszállító tankert állított meg a Balti-tengeren.

A tallinni külügyminisztérium nyilatkozata szerint a görög kézben lévő olajszállító tartályhajó rendben, előre egyeztetett útvonalon haladt. Az incidensről értesítették a NATO tagállamait is.
Az észt külügyminisztérium tájékoztatása szerint a libériai zászló alatt közlekedő Green Admire olajtanker Sillamäe kikötőjéből indult útnak, hogy egy kijelölt hajózási csatornán haladjon, amely orosz felségvizeken vezet keresztül. A tanker végső célja Rotterdam, Hollandia lett volna. A tallini tárca hangsúlyozta, hogy az útvonalat, amely a hajózási biztonsági előírások miatt került kiválasztásra, Oroszország, Észtország és Finnország közötti kölcsönös megegyezés alapján alakították ki, s az nem feltétlenül követi az államhatárok vonalát.
"Ez az esemény egyértelműen összefügg azzal, hogy megkezdtük Oroszország árnyékflottájának zavarását. Ez azt mutatja, hogy Oroszország továbbra is kiszámíthatatlanul reagál. Informáltam szövetségeseinket az esetről" - nyilatkozta Margus Tsahkna, Észtország külügyminisztere. Hozzátette továbbá, hogy a hasonló incidensek megelőzése érdekében a Sillamäe kikötője felé tartó hajókat kizárólag észt területen keresztül irányítják.
A görög parti őrség egyik tisztviselője azt mondta, hogy mivel a hajó nem görög zászló alatt közlekedett, Görögországnak nincs hatásköre rá. Egy görög kormánytisztviselő azonban azt mondta, hogy tudtak az esetről, és figyelemmel kísérik azt. Azt is hozzátette, hogy Athén jelezte, kész segítséget nyújtani, de erre vonatkozó kérelem - nem érkezett be hozzájuk.
A legutóbbi esemény hátterében áll, hogy május 13-án az észt haditengerészet megkísérelte feltartóztatni egy Jaguar tankert, amely a Finn-öböl nemzetközi vizein haladt Primorszk kikötője irányába. Az észt hatóságok gyanúja szerint a tanker az orosz árnyékflottához tartozik, és szerepel a brit szankciós listán. A hajó legénysége azonban nem volt hajlandó eleget tenni az észt határőrök utasításainak, és elhagyta Észtország vizeit. Ezt követően Oroszország egy vadászgépet küldött a tanker kíséretére, amely megsértette a balti ország légterét.
A Nyugat már többféle szankciót alkalmazott az orosz olajat szállító tartályhajók ellen, aminek következményeként a szállításokat gyakran olyan hajók végzik, amelyek tulajdonosi struktúrája szinte átláthatatlan. Ezek a hajók nem bírnak sem a legszigorúbb nyugati biztosításokkal, sem pedig a szükséges biztonsági tanúsítványokkal.
Az Európai Unió május 14-én zöld lightot adott az Oroszország ellen irányuló szankciók újabb hullámának - a hivatalos elfogadásra várhatóan e hét kedden kerül sor. A legújabb intézkedések célkeresztjében a különféle olajszállító tartályhajók állnak, amelyek az eddigi büntetőintézkedések kikerülésére specializálódtak. A szankciós csomag emellett vízumtilalmat és vagyonbefagyasztást is előirányoz a magas rangú orosz politikai és üzleti vezetők számára. Ez a 17. szankciós csomag, amelyet az EU Oroszország 2022-es ukrajnai inváziója óta bevezetett, és a legutóbbi európai ultimátumot megelőzően készült, hogy támogassa az Egyesült Államok által irányított békefenntartó erőfeszítéseket.
A legfontosabb intézkedések között szerepel körülbelül 200 olajszállító tartályhajó feketelistára helyezése, mivel felmerült a gyanú, hogy ezek a hajók Oroszországot segítik az olajexportjára vonatkozó korlátozások megkerülésében. A szankciók célkeresztjébe olyan országok, mint Vietnam, Szerbia és Törökország vállalatai is bekerülnek, amelyeket azzal vádolnak, hogy árukat szállítanak az orosz hadsereg számára.