Ez volt a hazai közlekedés legelképesztőbb és legszürreálisabb ütközése.


Az 1995-ben történt eset legendás, képei mai napig keringenek a különféle közösségi oldalakon, a vadászgép és a piros autó találkozásának részletei azonban kevéssé ismertek

Kereken harminc éve történt a hazai közlekedés történetének egyik legfurcsább balesete, aminek minden eleme szürreális, és ha nem lennének helyszínen készült fotók, és korabeli, hiteles újságcikkek, akkor talán el se hinnénk az esetet: egy MiG-21-es vadászgép nyársalt fel egy Peugeot 205-öst, pont a vezető oldalán, ránézésre halálcsapdává alakítva a francia városi kisautót. Ennek ellenére az autó vezetője futva próbált menekülni a helyszínről.

Az Arcanum Újságok adattárában szerencsére könnyen rá lehetett bukkanni az eset pontos leírására, amit ilyen részleteiben máshol nem ismerhetünk meg.

A keceli gyáriparos, Pintér József haditechnikai parkjába szállították Kecskemétről, a Magyar Honvédség Központi Repülőgép-javító Üzeméből a MiG- 21-est Kecelre. A Népszava cikkéből kiderül, miért szállították közúton a MiG 21-est, és hogyan kapcsolt pánikszerű menekülő üzemmódba a Peugeot 205 sofőrje.

Pintér József, a keceli Pintér Művek vezetője nem csupán egy üzemképtelen repülőgépet vásárolt, hanem egy új élményt is hozott a helyi óvodások számára. E célból személyesen utazott Kecskemétre, hogy tanúja lehessen a vadászgép szakszerű elszállításának a Magyar Honvédség Központi Repülőgépjavító Üzeméből. Az esemény minden részlete alaposan meg volt tervezve, hogy a gyerekek számára felejthetetlen élményben lehessen részük.

Este 10 órakor megállították a forgalmat a reptér előtt, és megkezdődött a konvoj mozgalmas útja. A kereszteződéseknél precízen leállították a közlekedést, hogy a menet zavartalanul haladhasson, majd miután a járművek elvonultak, újra megnyitották az utakat. A konvoj a 44-es úton haladt Jakabszállás irányába, és minden autó vészvillogóval jelezte jelenlétét, így biztosítva a biztonságos áthaladást.

Az éjszaka sötétjében, egy Mercedes volánjánál Pintér József ült, miközben a fényszórók fénye sejteket bontott a ködös levegőben. Két rendőrautó kísérte őket, és közöttük, különös látványként egy katonai teherautó vontatott egy MiG 21-es vadászgépet, amely mintha csak a múlt dicsőségét idézte volna. Az óra 23-t ütött, és mindössze négy kilométer választotta el őket a város kapuitól, hiszen a menet sebessége csupán 20 kilométer per órára korlátozódott, amit az éjszakai csend csak fokozott.

Mindenki biztos volt benne, hogy semmi probléma nem adódhat. Ekkor, Jakabszállás irányából, megjelent a 36 éves Golovics István, aki éppen egy vadászvacsoráról tartott hazafelé a Peugeot-jával. A sofőr állapota nem volt éppen a legjobb, kissé ittas volt. Amikor észrevette a rendőrség vészvillogóját, azonnal pánikba esett, és az agya végigrohant a lehetőségeken.

Úgy határozott, hogy nem lassít, hiszen az ittas vezetésért aligha kapna elismerést. Ügyesen kikerülte a rendőrautót, amely azonnal értesítette a konvojt a rádión. A Peugeot sikeresen beérte az út szélére húzódott járműveket, minden autót megelőzött, és hirtelen úgy érezte, mintha egy álomban lenne – szemben találta magát egy vadászrepülővel, amely a nyári úton suhant el. - Népszava, 1995. március (123. évfolyam, 51-76. sz.)

A Petőfi Népe magát az ütközést írta le szemléletesen, valamint az azt követő közvetlen eseményeket:

A 205-ös Peugeot olyan elszántsággal vágódik a szárny alatti póttartályba, mint egy második világháborús kamikaze pilóta. A rakéta formájú, 45-50 centiméter átmérőjű, négy méter hosszú tartály szinte felfűzi a kocsifülkét, mint egy fémes ékszert. Tűhegyes orra áthatol az első szélvédőn, közvetlenül a vezető fejtámaszának közepén hatol be, és a hátsó szélvédőn keresztül "kémlel" ki a világra. A Peugeot hirtelen megemelkedik, majd mint egy madár, visszahullik a földre, miközben a MiG megrázkódik. Ezt követően mély, dermedt csend ül a forgalmas országútra.

Nincs olyan ember, aki túlélte volna ezt az ütközést. Senki sem tudja elhinni, amit lát – az ajtó nyikorogva nyílik, és Golovics kiszabadul a kocsiból, majd azonnal futni kezd. A többiek gyorsan utolérik, a földre taszítják, a feszültség a levegőben vibrál. Az autó vezetője sértetlenül ül a helyén. Az arcán egy kis horzsolás éktelenkedik, a kabátja tépett, de életben van. Ha elinduláskor bekapcsolta volna az automata biztonsági övét, talán nem tudott volna elhajolni a "rakéta" elől. Most viszont, hogy nem használta, ez mentette meg az életét – az ütközés pillanatában egyszerűen csak jobbra dőlt.

A mentőszolgálat kórházi megfigyelésre szállította az érintettet. Az intézmény falai között kétszer is vért vettek tőle, és a rendőrök az éjszaka folyamán elvették a jogosítványát. Reggelre már otthon tartózkodott, és a családja előtt sem titkolta - ivott. Hogy mindez milyen költségekkel jár majd, az később fog kiderülni. A helyszínelés lezárultával újraszervezik a konvojt, és szerencsére további incidens nem történt. Szombat hajnalban megérkezett a Pintér Művekhez a szinte ép állapotú gép.

A MiG aztán további baj nélkül eljutott Kecelre, a Pintér Művek telephelyére, ahol a mai napig megtekinthető.

Related posts