Egy sporttáskával Hollywood felé, a magyar kaszkadőr, aki sosem mondott nemet.

Elstartolt a Nemzeti Filmintézet legújabb podcastja, a SVENK! Az első epizódban a lenyűgöző Piroch Gábor kaszkadőr és akciórendező osztja meg velünk pályafutása legemlékezetesebb pillanatait, hollywoodi tapasztalatait, valamint a Magyar Filmakadémia életműdíját. „Bármi is történt, mindig igent mondtam” – osztja meg gondolatait ez a legendás figura, aki nem riadt vissza attól, hogy napernyőt ragadva ugorjon le hídról, vagy éppen lóról száguldjon a kamerák kereszttüzében. Ne hagyd ki ezt az izgalmas beszélgetést!
Elindult a SVENK, a Nemzeti Filmintézet új podcastja, amely célja, hogy még közelebb hozza hozzánk a magyar filmművészetet és annak alkotóit. Az első epizódban Seres Gerda vendége nem más, mint Piroch Gábor, a kaszkadőrök mestere és akciórendező, aki a Magyar Filmakadémia életműdíjának büszke birtokosa. Készüljünk fel egy izgalmas beszélgetésre a filmek világáról és a bennük rejlő szenvedélyről!
"Valódi vagány utcagyerekek voltunk" - emlékszik vissza Piroch Gábor, a Magyarországon és Hollywoodban egyaránt évtizedeken át elismert kaszkadőr és kaszkadőrszakértő a SVENK podcast első epizódjában, ahol gyerekkori kalandjait osztja meg. Elmondja, hogy 12 éves korában merész módon leugrott az újpesti vasúti hídról egy napernyő segítségével, barátaival együtt átúszta a Dunát, naponta biciklizett, hegyeket mászott, focizott, kajakozott és cselgáncsozott.
A csillaghegyi gyerekkor és a sport iránti szenvedélye később jelentős mértékben hozzájárult a kaszkadőrpályán elért sikereihez. Amikor arról kérdezik, hogy a kaszkadőrök számára a bátorság vagy a megfontoltság a kulcsfontosságú, így felel: "Ez egy rendkívül összetett kérdés, mivel számos különböző képességnek kell megfelelni."
A bátorság önmagában csupán egy alapfeltétel, de a merészség igazi kiválóságot jelent. Merészséget tanúsítani annyit tesz, mint olyan lépésekre vállalkozni, amelyek kimenetele teljesen bizonytalan, vagy ahol a kiút homályos. Igen, mondhatjuk, hogy bátornak kell lennünk, de ez inkább egy ösztönszerű reakció, mintsem tudatos döntés. Az a plusz, ami bennem rejlik, talán bátorság vagy egyfajta végtelen merészség formájában nyilvánul meg. Kétségtelen: olyan elképesztő dolgokat hajtottam végre, hogy ma már csak ámulva nézek vissza rájuk, és néha még a fejemet is fogom a meglepetéstől.
Piroch Gábor szavaival élve, aki mindig a kihívások elé néz, úgy fogalmaz: "Bármilyen kéréssel kerestek meg a producer vagy a kaszkadőrszakértő, nem haboztam, mindig igent mondtam! Még akkor is, ha az idő szűkös volt a próbákhoz. Közben persze a fejem csücskében ott motoszkált a gondolat: 'Úristen, mi fog ebből kisülni?' De egy forgatáson senkit sem foglalkoztat, hogy a ló hogy lép, hogy csúszik el a motor, vagy hogy forog az autó - mindenki csak az akcióra vár, arra, hogy teljesítsd azt a feladatot, amit magadra vállaltál."
A kaszkadőrlegenda életének kulcsfontosságú pillanatairól mesél, különösen arról, amikor 1989-ben az Egyesült Államok felé vette az irányt. "Határozottan eldöntöttem, hogy nekivágok Amerikának, ám a pénztárcám nem engedte meg, hogy három hónapot ott tölthessek. Ugyanakkor úgy éreztem, hogy ennyi időre szükségem van, hogy megszokjam az új környezetet és rendezni tudjam a dolgaimat. Így hát kölcsönkértem egy kis pénzt, és egy sporttáskával vágtam neki az ismeretlennek..."
A SVENK podcast legfrissebb epizódjában Piroch Gábor izgalmas kulisszatitkokat oszt meg a hallgatókkal, különös figyelmet szentelve a Kincsem című film egyik leglátványosabb és legkockázatosabb jelenetének, amelynek kitalálója és koreográfusa ő volt. A jelenetben a női főszereplő, Petrik Andrea, aki egy férfi dublőrt is igénybe vett, drámai módon leesik a lóról. Az események felgyorsulnak, ahogy a nyereg leszakad, és a ló átrepül a karám fölött. "Ez az úgynevezett kengyeles húzatás a lovas kaszkadőrök egyik legnagyobb kihívása," meséli Gábor, "mert a biztonsági kockázatok rendkívüliek."
Amerikában ezt a tevékenységet be is tiltották, és hosszú időn keresztül lehetetlen volt megvalósítani, mivel két ember tragikus módon életét vesztette évtizedekkel ezelőtt. Így hát, a dolog igazán kockázatosnak számít. A filmben látható, ahogy a ló megindul, és lenyűgöző sebességgel vágtázik... Ez a feladat rendkívül összetett és nehéz volt, de végül fantasztikusan sikerült, hála az égnek! A filmben pedig igazán látványos jeleneteket kaptunk!
Az életműdíjról Piroch Gábor érzelmesen beszél, azt mondja: nagyon jó érzés ezt itthon megkapni. Volt ugyan egy Oscar-jelölése kaszkadőrként a Szabadság, szerelemért, de a Magyar Filmakadémia életműdíja sokkal fontosabb számára. "Fantasztikus volt végigmenni a vörös szőnyegen, mindenki ölelgetett Amerikában, a Paramount filmstúdióban, de ez más: itt itthon vagy! Álmomban nem gondoltam, hogy életműdíjat kapok. Mindig reméltem, hogy sikerül előre mennem a pályán, Hollywood kapuit is döngettem, oda is bejutottam, de az, hogy ezt a díjat itthon megkapom, az nekem egy nagyon nagy dolog. És persze nem csak nekem szól, hanem a szakmámnak és mindenkinek, aki segített - mert ez közös munka!" - mondja a SVENK podcast első adásában Piroch Gábor.
A következő SVENK podcast epizódjában Seres Gerda vendége Makó Mari, a neves casting director, valamint Koltai Lajos, aki operatőr és rendező egy személyben. Ők a Magyar Filmakadémia idei életműdíjasai közé tartoznak, és izgalmas beszélgetések várnak ránk!