A férj váratlan halála után az ügyvédje meglepő módon egy pendrive-ot juttat el a családhoz.

A "4 évszak" című vígjátékban három különböző női sors bontakozik ki, amelyek mindannyiunk számára ismerősek lehetnek, akár saját életünkből, akár a környezetünkből merítve. A Liliom Produkció legfrissebb bemutatója merész módon közelíti meg a mindennapi problémákat, miközben fergeteges nevetést is kínál, például a férfiak különféle jellegzetességein keresztül – legyen az lustaság vagy éppen egy egzotikus ország származása. Az előadás, amely a RaM-ArT Színház színpadán látható, női rendező, Tallós Rita irányításával készül, és női színészek életre keltésében nyújt élményt, bár a történet írója, Rényi Ádám, egy férfi. Ez a különleges együttműködés új dimenziót ad a színházi élménynek, ahol a humor és a mélyebb tartalom kéz a kézben jár.
Amikor a színpadon karácsonyfa áll, és a vetített hópelyhek könnyedén szállingóznak a háttérben, már sejthetjük, hogy egy hatalmas családi nézeteltérés küszöbén állunk. A "4 évszak" című előadás sem kivétel: a két középkorú testvér, Zsuzsi és Éva, valamint Éva lánya, Dóri, kezdetben csak barátságosan veszekednek a mazsolás bejgli és a töltött káposzta körüli vitákban, miközben a nyúzott karácsonyfa is a háttérben árválkodik. Ám ahogy a beszélgetések egyre hevesebbé válnak, úgy fokozatosan felfedik egymás titkait, és a helyzet hamarosan kaotikus fordulatot vesz.
Zsuzsi sosem kötötte össze az életét egy férfival, és soha nem lett gyermekáldásban része. Éva, aki mindig is a házasság és a család szószólója volt, ezt folyamatosan az orrára is égeti. Ő pedig, aki bezzeg már férjhez ment, most egy boldogtalan házasság terhét cipelni kénytelen, s bár Palit gyászolja, a szomorúságát nem tudja eltitkolni. Igaz, hogy az élet néha furcsa irányokat vesz, és a látszólagos boldogság mögött sokszor mély fájdalom rejtőzik.
a művelethez célirányosan odaállított létra mementóként emlékeztet erre a halála után is. Dóri pedig már 42 éves, és még mindig nem talált igazi társra - úgy tűnik, megelégszik a szerető státuszával.
Így vágnak neki tehát a karácsonynak ők hárman, tudatlanul a közelgő káoszról, amely minden eddigi veszekedésüket és kibékülésüket eltörpíti. A férj, aki már a túlvilágra távozott, ügyvédjén keresztül váratlanul egy pendrive-ot juttat el a családhoz. Amikor a pendrive-ot előveszik, Pali hangja szólal meg rajta, és olyan titkokat fed fel, amelyek nemcsak megdöbbentik, hanem mélyen megbotránkoztatják a két nővért. A hang az elhunyt férj egy újabb drámáját hozza magával, amely még a síron túlról is képes egymásnak ugrasztani őket. Dóri, aki mindig is próbálta a békét fenntartani, most tehetetlenül nézi, ahogy a családi feszültségek új szintre lépnek, és a karácsony varázsa helyett csak a feszültség és a titkok maradnak.
A szálak csak egyre inkább összegabalyodnak, miközben világossá válik, milyen alternatívák állnak egy nő előtt. Dóri, aki jógaoktatóként tevékenykedik, a nős főnökével bonyolódik viszonyba, és Zsuzsi sem tud eligibilis megoldást kínálni a párválasztásra, hiába próbálkozik a saját életének - nem éppen sikeres - példájával.
Nehéz manapság párt találni
- hangzik el többször is, és ez lehet a darab esszenciája, hiszen a szereplők viccesen szomorú bukdácsolásai is ezt támasztják alá.
Vígjátékot írni nem egyszerű feladat, mert senki sem vágyik "vidám színpados" klisékre – viszont a nevetés mindannyiunknak fontos, így el kell találni azt a hangot, ahol a szellemes, pörgős párbeszédek szinte táncolnak a színpadon, és a vicces riposztok egymás után következnek, hogy mosolyt csaljanak az arcunkra. Rényi Ádámnak sikerült egy ilyen szórakoztató történetet megalkotnia első, kifejezetten színpadra szánt darabjában. A szerző már jól ismeri a színház világát, hiszen novellái alapján készült előadások már láthatók voltak, de most először írt kifejezetten vígjátékot, és bátran állíthatjuk, hogy ez a vállalkozás igazán jól sikerült.
A produkcióhoz remek játszótársakat sikerült megnyerni: a 4 évszak kettős szereposztásban kerül színre. A premier során Zsuzsi karakterét Bede-Fazekas Annamária keltette életre, aki fergeteges komédiájával kápráztatja el a közönséget: minden egyes mondata, nézése és kézmozdulata precíz ritmusban követi egymást, így a nézők biztosak lehetnek benne, hogy kiválóan fognak szórakozni. Évát a bemutatón Vándor Éva alakította, aki "vénlány" testvére mellett a feleség szerepében egy olyan nő karakterét hozza elénk, aki szinte beleszürkül a mindennapokba. Major Melinda pedig olyan szeretetteljesen formálja meg a negyvenéves Dóra alakját, aki még mindig kamaszos lelkesedéssel vágyik a boldogságra, hogy a közönség egy emberként szorít neki: legyen végre boldog, akár egy fakírral, akár egy másodosztályú paraguay-i focista spermájával!
A megboldogult férjet ugyan nem látjuk, csak halljuk, de olyan, mintha Gálvölgyi János végig ott lenne közöttünk. Az arcképe eleinte az ominózus létrán virít, majd átkerül a darts táblára... Az évszakok telnek-múlnak az otthonosan egyszerű lakásban, ahol állandó kellék a tömény szesz és a zsúrkocsi, a létra marad, a hőmérséklet változik, és bár egy ponton úgy tűnik, hogy a három nő végérvényesen és örökre összeveszik egymással, a végére mégiscsak összekapaszkodnak, hiszen szeretik és támogatják egymást.
Vivaldi muzsikája annyira finoman szőtt a zenei átmenetekbe, hogy szinte észrevétlenül belopja magát a fülünkbe. Amikor hazaérünk, azonban már csak egy képzeletbeli lemezjátszó hiányzik, hogy a dallamok újra életre keljenek – és persze egy falat bejgli, hogy igazán megédesítse a pillanatot.