E-roller használatával már 1,6 millió forintos kár keletkezett.


A tapasztalatok szerint az e-rollerrel balesetet okozók gyakran a KRESZ alapvető szabályait sem ismerik.

Az Allianz hétfői közleménye szerint az elektromos rollerek baleseti statisztikái nem mutatnak kiugró számokat a bejelentett gépjármű-felelősségbiztosítások keretében zajló kárügyekhez képest. Ugyanakkor figyelembe kell venni, hogy az ilyen balesetek következményei rendkívül súlyosak lehetnek.

Az elmúlt egy évben az átlagosan kifizetett kárösszeg a mikromobilitási eszközök lezárt kárügyeiben 710 ezer forint volt, de előfordult 1,6 millió forintos kárösszeg is.

Ha nem mi okozzuk a balesetet, hanem mi szenvedünk kárt e-rollert vezetve, akkor pedig akár több százmillió forintos kártérítési igény is keletkezhet a súlyos személyi sérülések miatt.

A rendőrségi nyilvántartások alapján 2024-ben összesen 386 baleset történt mikromobilitási eszközök, például elektromos rollerek használata közben. Az idei év első öt hónapjában pedig már 181 ilyen balesetet jegyeztek fel, ami az összes baleset 3,5%-át teszi ki.

Az Allianz legújabb közleménye az e-rolleres kötelező biztosítások évfordulója kapcsán vált aktuálissá. 2024. július 16-tól kezdődően a mikromobilitási eszközök, amelyek maximális sebessége meghaladja a 25 km/h-t, kötelező felelősségbiztosítással kell, hogy rendelkezzenek. Ezen kívül, azok a járművek, amelyek saját tömege eléri a 25 kg-ot, szintén biztosítási kötelezettség alá esnek, amennyiben képesek legalább 14 km/h sebességgel haladni.

Az egyéves tapasztalatok szerint a kárformák megoszlása:

Az esetek között találkozhatunk könnyű és súlyos problémákkal is, amelyek közül a legtöbb töréskárral kapcsolatos, és ezek zöme Budapest területén történt. Érdekes, hogy a biztosítási szerződések legnagyobb része vidéken köttetett, nem a fővárosban. A szerződők többsége, 79 százalék, a 35 év feletti korosztályhoz tartozik, míg minden ötödik személy már az 55. életévét is betöltötte.

Nemrég írtunk arról, hogy a Bethesda-kórházba 5-6 gyereket is bevisznek naponta e-rollerezés közben szenvedett sérülésekkel. Finnországban már léptek is ez ügyben, és 15 éves kor alatt betiltották az e-rollerezést.

A biztosító tapasztalatai szerint az érintettek gyakran nem ismerik a KRESZ alapvető szabályait. Előfordul, hogy ittas állapotban vezetnek, vagy piroson hajtanak át, de gyakoriak a zenehallgatás közbeni figyelmetlenségből adódó balesetek is, és nem ritka a járdán történő közlekedés sem. A parkoló autók között vagy kereszteződésekben bekövetkező ütközések során gyakran tapasztalható, hogy a felelős sofőr sebesen távozik a helyszínről, anélkül, hogy bármilyen adatot hátrahagyna.

Az információk hiánya mindig gondot okoz, különösen akkor, amikor a károkozó külföldi állampolgár, és nem képes a helyszínen megbízható módon azonosítani magát. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a rollerek nem rendelkeznek rendszámmal, és nincs központi nyilvántartásuk, ami megnehezíti a biztosítási fedezet ellenőrzését is.

Related posts